Oppdatering: Vindpølsa ble reparert 21.05.2024
Vindpølsa vår er dessverre i ustand og må ikke benyttes ukritisk.
17.05.2024 hadde Stian en ekkel opplevelse. Ankom fra Bodø med Aeroprakt A22 (lett sportsfly) og det var blikkstille på havet og i lufta. Ved overflyging ser han at pølsa henger rett ned og bruker pølsas indikasjon ukritisk for vindberegning. Velger å lande på 05. Lander med fulle flaps for å få ned hastighet mest mulig (foventer at det er vindstille på bakken). Ved flaring i det flyet treffer bakken merker han at groundspeed er mye høyere enn forventet, landingshjulene får hardere belastning enn forventet, typisk for en medvindslanding. Etter å ha parkert fly får han bekreftet at det slett ikke er vindstille på bakken, men at han har landet i 8-10kts medvind. Vindpølsa henger fortsatt rett ned, som et slips. Ved nærmere inspeksjon av vindpølsa viset det seg at tuppen at pølsa har surret seg fast i stolpen den henger i. Ringen vindpølsa er festet i, har kilt seg fast, slik at vi den ikke har klart å dreie pølsa. Tuppen av pølsa ble løsnet, men vi må ha utstyr for å komme oss opp i toppen av masta for å få reparert slik at pølsa glir lett med vinden. Stian innser at han selvsagt f.eks burde sjekket at groundspeed og airspeed var lik og i allefall ikke høyere GS enn IAS før flare, for å bekrefte vindretning.
Inntil dette er utbedret må vindpølsa betraktes som i ustand. Det er laget notam på dette i MyPPR (som alle skal bruke før hver flyvning, for å få PPR/tillatelse til bruk av flyplassen).